Povodom obilježavanja Svjetskog dana prava potrošača, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom (HGK), organiziralo je zajedničku konferenciju “Osnaživanje potrošača u energetskoj tranziciji” kojom je naglasak stavljen na podizanje svijesti potrošača o važnosti energetske tranzicije te unaprjeđenje zaštite prava potrošača na energetskom tržištu u jeku energetske krize.
Jedan od ključnih prioriteta Nacionalnog programa zaštite potrošača za razdoblje od 2021. do 2024. je poticanje politike održive potrošnje i energetske učinkovitosti. Prema mišljenju najvećeg broja hrvatskih građana, korištenje energije iz obnovljivih izvora te ulaganje u energetsku učinkovitost je, uz razvrstavanje otpada, aktivnost koja ima najveći učinak na zaštitu okoliša i održivu potrošnju.
Uvodno su se sudionicima konferencije obratili državni tajnik Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja Hrvoje Bujanović te predsjednik Komore Zagreb i savjetnik predsjednika Hrvatske gospodarske komore Josip Zaher. Bujanović je istaknuo mjere koje Vlada poduzima kako bi pomogla građanima i gospodarstvu, kao i onim najranjivijima skupinama, s naglaskom na ograničavanje cijena plina, naftnih derivata i električne energije. Zaher je istaknuo da HGK kroz cijeli niz aktivnosti nastoji educirati gospodarstvenike i biti im platforma za prijenos i razmjenu znanja i iskustva, s ciljem stvaranja otpornijeg, održivog gospodarstva.
Nakon uvodnih govora uslijedila su dva panela: “Uloga potrošača u energetskoj tranziciji”, na kojem je sudjelovala i stručnjakinja za energetsku učinkovitost iz Energetskog instituta Hrvoje Požar (EIHP) dr. sc. Vesna Bukarica, te “Pritužbe potrošača korisnika energetskih usluga”.
Kako je istaknula Bukarica, o energetskoj učinkovitosti i dekarbonizaciji govorimo već dva desetljeća, no posljednje dvije godine smo malo više osvjestili da energija ne mora uvijek biti dostupna i priuštiva. “Učinak porasta cijena osjetili jesmo, ali zahvaljujući Vladinim mjerama taj utjecaj nije bio toliko šokantan. Zbog toga nije došlo do dramatičnih promjena u ponašanju građana”, poručila je Bukarica.
Dotakla se i nZEB standarda, odnosno projekta EIHP-a i uspostave Nacionalnog centra za obuku koji ima za cilj osnažiti sve relevantne dionike u procesu obnove zgrada. “Projekt se, među ostalim, temelji na ideji da na transparentan način pokažemo proces energetske obnove zgrade prema nZEB standardu. Govorimo o zgradama koje troše gotovo nula energije. Mi smo napravili koncept kako bi zgrada EIHP-a trebala izgledati i krenuli fazno pa će tako i obnova ići – u fazama. Kroz trening centar želimo na jednom mjestu okupiti sva znanja koja steknemo u tom prosecu i prenijeti ih svim sudionicima na tržištu, pa i krajnjim potrošačima“, pojasnila je Bukarica. Naglasila je pritom i da je pokrenuta komunikacija sa susjedima EIHP-a u Veslačkom naselju, u smislu prijenosa znanja i dijeljenja informacija o projektu instituta i generalno o nZEB standardu. “Jedino kroz komunikaciju, motivaciju i informaciju možemo i moramo osnažiti potrošače kako bi oni mogli donositi što racionalnije odluke”, zaključila je Bukarica.
Više informacija možete pročitati na mrežnoj stranici HGK.